Douglas kende vorig jaar een tegenvallende eindejaarsperiode: hoewel de omzetgroei in het cruciale eerste kwartaal van het boekjaar 2024/2025 in lijn lag met de verwachtingen, bleef de winstgevendheid achter.
Vertraging in december
De omzet van de Duitse parfumerieketen steeg met 5,8% naar 1,65 miljard euro, met een haast gelijke stijging van de fysieke winkels (+5,7%) en e-commerce (+6,2%). De vergelijkbare winkelverkopen stegen met 5,3%, exclusief de afgestoten online apotheek Disapo zelfs met 6,5%. Tussen oktober en december breidde Douglas zijn winkelnetwerk uit met twintig vestigingen en renoveerde de keten 34 winkels.
Ondanks deze groei bleef de aangepaste brutobedrijfswinst met 354 miljoen euro 5% onder de consensus en daalde de marge daalde van 22,4 naar 21,5%. Net zoals andere retailers eerder al meldden, viel Black Friday laat vorig jaar en dat zorgde weliswaar voor veel omzet – maar ook voor stevige prijsdruk.
Het nieuwe jaar startte bovendien traag: de verkoopdynamiek nam af in december en die vertraging zette zich voort in de eerste weken van het nieuwe jaar, voornamelijk door lagere winkelverkopen in Duitsland en Frankrijk. Voor het volledige boekjaar verwacht Douglas een aangepaste brutobedrijfswinst aan de onderkant van de eerder aangegeven vork van 855 tot 885 miljoen euro. De omzetprognose blijft op 4,7 à 4,8 miljard euro.