Ondanks een stabiele omzet, beweegt er veel bij Ontex: de luierfabrikant denkt dit jaar 10% meer winst te boeken, begint te produceren in de Verenigde Staten en krijgt een ‘oude bekende’ als nieuwe voorzitter.
Betere vooruitzichten voor 2020
Het transformatieplan ‘Transform to Grow’ zet duidelijk dingen in beweging bij de Belgische luierproducent Ontex. Het voorbije jaar sloot de fabrikant nog vrij stabiel af met een omzetdaling van 1% (2,27 miljard euro) en een 1,1% lagere recurrente brutobedrijfswinst (260,7 miljoen euro), maar van 2020 verwacht CEO Charles Bouaziz heel wat meer: de brutobedrijfswinst moet met ruim 10% stijgen en ook de omzet hoort tot 3% toe te nemen.
De topman gaat daarvoor uit van stabielere grondstoffenprijzen en efficiëntiewinsten. Vorig jaar werd al flink gereorganiseerd, wat duizend banen kostte maar ook de cashflow met 51% verbeterde tot 110 miljoen euro. Ook de schuldenlast daalde met 46 miljoen euro en klokte zo af op 861 miljoen euro. De reorganisatiekosten stuurden de nettowinst weliswaar 61% lager naar 37,3 miljoen euro.
Henkel-oudgediende wordt voorzitter
In Europa viel de omzet met 6% terug, maar met name in de Verenigde Staten stijgt de vraag snel. Ontex, dat vooral voor huismerken produceert, gaat er daarom een eerste productiefaciliteit in gebruik nemen: vanaf volgend jaar wil het Oost-Vlaamse bedrijf in het Oosten van de VS twee productielijnen voor babyluiers starten.
Ondertussen krijgt de producent ook een nieuwe bestuursvoorzitter: na kritiek van aandeelhouders wordt Luc Missorten vervangen door Hans Van Bylen. De Antwerpenaar is een bekend gezicht in de FMCG-sector, want hij was tot voor kort CEO van Henkel. Vier jaar lang was hij topman van de multinational, als bekroning van een carrière van ruim dertig jaar bij de fabrikant. Op de algemene vergadering van 25 mei wordt de nieuwe voorzitter officieel benoemd.