RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nieuwe baas en forse winstgroei voor Ontex

icon
Schoonheid/verzorging4 maart, 2020

Ondanks een stabiele omzet, beweegt er veel bij Ontex: de luierfabrikant denkt dit jaar 10% meer winst te boeken, begint te produceren in de Verenigde Staten en krijgt een ‘oude bekende’ als nieuwe voorzitter.

 

Betere vooruitzichten voor 2020

Het transformatieplan ‘Transform to Grow’ zet duidelijk dingen in beweging bij de Belgische luierproducent Ontex. Het voorbije jaar sloot de fabrikant nog vrij stabiel af met een omzetdaling van 1% (2,27 miljard euro) en een 1,1% lagere recurrente brutobedrijfswinst (260,7 miljoen euro), maar van 2020 verwacht CEO Charles Bouaziz heel wat meer: de brutobedrijfswinst moet met ruim 10% stijgen en ook de omzet hoort tot 3% toe te nemen.

 

De topman gaat daarvoor uit van stabielere grondstoffenprijzen en efficiëntiewinsten. Vorig jaar werd al flink gereorganiseerd, wat duizend banen kostte maar ook de cashflow met 51% verbeterde tot 110 miljoen euro. Ook de schuldenlast daalde met 46 miljoen euro en klokte zo af op 861 miljoen euro. De reorganisatiekosten stuurden de nettowinst weliswaar 61% lager naar 37,3 miljoen euro.

 

Henkel-oudgediende wordt voorzitter

In Europa viel de omzet met 6% terug, maar met name in de Verenigde Staten stijgt de vraag snel. Ontex, dat vooral voor huismerken produceert, gaat er daarom een eerste productiefaciliteit in gebruik nemen: vanaf volgend jaar wil het Oost-Vlaamse bedrijf in het Oosten van de VS twee productielijnen voor babyluiers starten.

 

Ondertussen krijgt de producent ook een nieuwe bestuursvoorzitter: na kritiek van aandeelhouders wordt Luc Missorten vervangen door Hans Van Bylen. De Antwerpenaar is een bekend gezicht in de FMCG-sector, want hij was tot voor kort CEO van Henkel. Vier jaar lang was hij topman van de multinational, als bekroning van een carrière van ruim dertig jaar bij de fabrikant. Op de algemene vergadering van 25 mei wordt de nieuwe voorzitter officieel benoemd.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging7 mei, 2025
    Douglas: hoe een honderdjarige Duitser favoriet van Gen Z werd

    Douglas is een rijzende ster in het Belgische retaillandschap: elke nieuwe winkel trekt lange wachtrijen aan. Nochtans is de Duitse parfumerieketen helemaal niet nieuw onder de zon. Wat maakt de formule plots zo aantrekkelijk?

  • De opening van de Douglas-winkel op de Meir trok veel geïnteresseerden.
    icon
    Schoonheid/verzorging2 mei, 2025
    Nieuwe Douglas trekt mensenmassa naar de Meir

    Voor de tweede week op rij opent de Duitse parfumerieketen Douglas een vestiging op een premiumlocatie, en alweer is het over de koppen lopen. Vanochtend vroeg stonden er honderden mensen aan te schuiven op de Meir in Antwerpen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging24 april, 2025
    Dove is uitblinker bij Unilever

    De persoonlijke verzorgingsmerken van Unilever zijn het jaar sterk gestart, maar de huishoudcategorieën hebben het moeilijker. Het grote herstructureringsprogramma ligt voor op schema, zegt de multinational.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN