De Limburgse online apotheek Viata heeft 3,8 miljoen euro opgehaald om zijn internationale groei te financieren. Het geld komt van het Antwerpse familiebedrijf Alcopa en een nieuwe lening.
Lokale hubs
Viata is al actief in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Spanje via lokale websites, maar de online apotheek wil nu ook fysiek aanwezig zijn in de betrokken landen. “Binnen de vijf jaar willen we in vijf landen fysiek aanwezig zijn met een Viata-hub om dit de volgende vijf jaar nog eens te verdubbelen”, zegt bedrijfsleider Gianni De Gaspari.
De Gaspari beklemtoont dat die fysieke aanwezigheid noodzakelijk is voor de strategie van Viata: “We onderscheiden ons in de markt met ons gespecialiseerd en persoonlijk advies via (video)chat om zo de beleving van een fysieke apotheek online te overtreffen. Deze aanpak op maat, met lokale producten en aangepast aan de lokale cultuur, kunnen we niet bieden vanuit een centrale hub in België.” Door ter plaatse aanwezig te zijn kan het bedrijf bovendien echt concurreren met de lokale spelers.
Om die expansie waar te maken heeft Viata dus 3,8 miljoen opgehaald: familiebedrijf Alcopa (van auto-importeur Moorkens) investeert 2,5 miljoen euro in de apotheek, het overige geld komt van een extra lening. “Viata is een veelbelovend bedrijf met een sterke ondernemerscultuur dat qua DNA en aanpak perfect met ons matcht”, verklaart Laurent-Paul Van Steirtegem van Alcopa. “Online farmacie ligt dicht bij onze jarenlange ervaring in distributie en heeft een enorm groeipotentieel.”