Parafarmacieketen Medi-Market zag zijn omzet in 2022 met wel 30% stijgen. De koopkrachtcrisis speelt in het voordeel van de keten, die ook dit jaar weer een twaalftal bijkomende winkels wil openen.
Op naar de honderd
Medi-Market heeft opnieuw een sterk jaar achter de rug: de keten opende vijf nieuwe winkels en wist de omzet met 30% te verhogen. De retailer heeft naar eigen zeggen nu een marktaandeel van 15%. Eén van de succesfactoren: bij Medi-Market liggen de prijzen zowat 20% lager dan in de zelfstandige apotheek. Dat is een voordeel, nu veel gezinnen hun koopkracht onder druk zien komen.
Dit jaar staan er een twaalftal winkelopeningen op de planning, waardoor de kaap van de honderd vestigingen in zicht komt in België en Luxemburg. Het bedrijf zal een honderdtal bijkomende medewerkers in dienst nemen.
Naast (en in) zijn parafarmacies wil de retailer ook meer apotheken openen, maar die expansie wordt bemoeilijkt door de strikte wetgeving in België, vertelt CEO Cédric Antoine aan La Libre: het aantal apotheken is hier immers strikt gelimiteerd. Om uit te breiden moet het bedrijf bestaande RIZIV-apotheeknummers kunnen overnemen. De topman overweegt daarom samenwerkingen of een franchiseformule om verder uit te breiden.