De verkoop van Nivea en Eucerin hebben ervoor gezorgd dat het Duitse Beiersdorf er een degelijk 2015 heeft opzitten, met onder andere een omzetgroei van 6,4 procent en een hogere winst na belastingen.
Kleine omzetdaling in West-Europa
De totale omzet van Beiersdorf kwam in 2015 uit op 6,69 miljard euro. Dat is een stijging van 6,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook de organische omzetgroei was met 3 procent meer dan degelijk.
De winst na belastingen steeg in 2015 van 537 miljoen euro naar 671 miljoen euro. Ook voor het huidige jaar verwacht Beiersdorf dat de omzet met 3 tot 4 procent zal groeien.
“Beiersdorf was succesvol in 2015. Zo konden we opnieuw de omzet en onze winst verhogen. Het marktaandeel groeide in onze relevante markten en we hebben de efficiëntie en de competitiviteit van Beiersdorf opnieuw verbeterd. Onze resultaten in 2015 tonen duidelijk aan dat we Beiersdorf meer veerkrachtig hebben gemaakt en dat we op een meer duurzaam en winstgevend pad zitten, ondanks de moeilijke economische situatie.”, zegt Stefan F. Heidenreich, CEO van Beiersdorf.
Het succes van Beiersdorf in 2015 was voor een groot deel te danken aan de verkoop van Nivea en Eucerin. Zo groeide de omzet van Nivea met 4,5 procent, terwijl Eucerin er met 5,4 procent op vooruit ging.
In West-Europa was er wel een kleine omzetdaling van 0,3 procent, maar in Oost-Europa was er dan weer sprake van een groei van 7,9 procent. De grootste groei was te vinden in Zuid-Amerika, waar de omzet met 10,9 procent de hoogte in schoot.