8% meer omzet, 18% meer winst
Estée Lauder sloot zijn gebroken boekjaar 2013-2014 eind juni af met een nettowinst van 1,2 miljard dollar (900 miljoen euro) bij een omzet van bijna 11 miljard dollar (8 miljard euro). In vergelijking met het vorige boekjaar steeg de nettowinst met 18% en de omzet met 8%. Daarmee doet Estée Lauder beter dan de hele cosmeticamarkt en dan grote rivalen L’Oreal, Elizabeth Arden en Coty.
Het cosmeticaconcern, dat met 29 merken (waaronder Clinique, MAC en Estée Lauder zelf) actief is in meer dan 150 landen, zag de verkoop in alle productcategorieën toenemen. De huidverzorging groeide met 7% en blijft met bijna 4,77 miljard dollar veruit de grootste tak. Op twee staat make-up, goed voor een omzet van 4,21 miljard (+9%).
Ook de parfumafdeling noteerde een omzetgroei met 9%, tot 1,43 miljard dollar. De tak haarproducten overschreed voor het eerst de grens van het half miljard dollar, met een omzet van 515,6 miljoen dollar om precies te zijn.
Vijfde opeenvolgende topjaar
“2014 is het vijfde opeenvolgende boekjaar waarin we uitmuntende resultaten neerzetten voor ons bedrijf en onze aandeelhouders”, aldus een tevreden topman Fabrizio Freda. “De hoekstenen van dit succes zijn onze sterke merken, onze vele innovaties en een scherpe focus op snelgroeiende markten”.
Voor zijn deze zomer gestarte boekjaar rekent de cosmeticagigant opnieuw op een omzetgroei, dit keer met 6 tot 7%.