De Zwitserse voedingreus Nestlé is op zoek naar een koper voor Skin Health, de afdeling die verzorgingsproducten op de markt brengt en vorig jaar nog goed was voor een omzet van 2,3 miljard euro.
Nieuwe baas wil verzorging weg
Nieuwe bazen, nieuwe wetten: sinds Mark Schneider de nieuwe topman van Nestlé werd (hij volgde in 2016 de Belg Paul Bulcke op, die nu voorzitter is), lijkt het Zwitserse concern zich volop terug te plooien op zijn kerntaken voeding en gezondheid. Nauwelijks enkele dagen geleden verkocht het zijn levensverzekeringspoot Gerber Life Insurance voor 1,3 miljard euro, nu “onderzoekt het bedrijf de strategische opties voor de divisie Nestlé Skin Health”, de afdeling die zowel voorschriftplichtige medicijnen als huidverzorgingsproducten op de markt brengt. “De toekomstige groeiopportuniteiten van Nestlé Skin Health liggen buiten de strategische scoop van de groep”, klinkt het.
Dat is een opvallende evolutie, want nog geen drie jaar geleden (nog onder Bulcke) nam diezelfde afdeling nog voor zowat 3 miljard euro Galderma over, tot dan een joint venture met het Franse L’Oréal. Samen met Galderma wil Nestlé nu ook af van merken als Cetaphil (huidcrèmes en babyshampoos), Loceryl (tegen schimmelnagels) en Proactiv (tegen acne). Skin Health is met ruim 5.000 medewerkers actief in veertig landen en draaide vorig jaar een omzet van 2,3 miljard euro.
Met de verkoop wil de groep uit het Zwitserse Vevey nog meer de focus leggen op voeding (met merken als Nespresso, Perrier en Smarties), al zal de aanhoudende druk van de activistische aandeelhouder Daniel Loebb (van investeringsfonds Third Point) er ongetwijfeld ook voor veel tussenzitten: Loebb eist al langer dat Nestlé meer focust op winstgroei in plaats van op omzetgroei, wat onder Bulcke nog het leidmotief was.