Medi-Market Group start met franchiseapotheken in lease-beheer. Met het nieuwe concept wil het farmaconcern het openen een eigen apotheek beter toegankelijk en haalbaar maken voor iedereen.
Zware dobber
Het openen van een eigen apotheek vraagt aanzienlijke investeringen, die niet voor iedereen mogelijk zijn. Daarom lanceert Medi-Market Group een nieuwe franchiseformule binnen de sector: franchise in leasebeheer. “Gemotiveerde kandidaten krijgen de kans om hun droom van zelfstandig apotheker te verwezenlijken zonder een fors startkapitaal te moeten neertellen. Wij staan apothekers-ondernemers bij die niet in een familieapotheek kunnen stappen of niet over de financiële middelen beschikken om een rendabele vestiging aan te kopen”, zegt Yvan Verougstraete, CEO van Medi-Market.
Concreet zorgt Medi-Market voor het handelsfonds en biedt het ondersteuning op vlak van inkoop en marketing. De franchisenemer staat in voor het volledige beheer van zijn apotheek, inclusief bevoorrading en personeel. De vaste kosten, zoals de huur van de apotheek, zijn afhankelijk van de omzet, waardoor de rentabiliteit van zaak verzekerd blijft.
Focus op sterktes
Medi-Market wil ook het eigen netwerk van zo’n 25 apotheken geleidelijk omvormen tot franchises. Toch is het niet de bedoeling om de zaken te forceren. “Wij willen gedreven professionals met ondernemingszin een hand reiken. Dit jaar staan twee à drie omvormingen op de planning en daarna willen we dit nieuwe concept stapsgewijs binnen ons netwerk uitrollen. Op die manier kunnen we ons blijvend concentreren op onze sterktes: nieuwe apotheken aankopen, hen op andere locaties installeren en centrale diensten uitbouwen (inkoop, logistiek, administratie) op maat van het beheer op het terrein”, besluit Verougstraete.