Cosmeticamerk Lush stopt met het gebruik van eieren in gezichtsmaskers en haarverzorgingsproducten. De manier waarop eieren geproduceerd worden, zorgt voor veel te veel dierenleed in de ogen van het cosmeticabedrijf.
‘Eieren zijn gruwelijk’
Het handelsmerk van Lush is altijd geweest om op een zo diervriendelijk mogelijke manier verzorgingsproducten te maken. Het bedrijf heeft nu daarom beslist om ook geen eieren meer te gebruiken in zijn producten, omdat “de productie van eieren gepaard gaat met een harde werkelijkheid”. Lush verwijst onder meer naar de kippen die in legbatterijen terechtkomen en de hanen die meteen worden gedood omdat ze overbodig zijn.
Eieren werden tot op heden gebruikt in gezichtsmaskers en haarproducten van Lush. De eieren zullen vervangen worden door tofoe, sojayoghurt, gluten of aquafaba, een eiwitvervanger op basis van kikkererwten.
Daarmee sluit alweer een grote naam zich aan bij de trend naar meer veganistische producten: begin deze week nog deed de Duitse FMCG-reus Henkel een stap in dezelfde richting. In zijn voorspellend jaaroverzicht noemde RetailDetail-hoofdredacteur Stefan Van Rompaey veganisme al dé trend van 2019, aangewakkerd door giganten als Unilever, Nestlé en Marks & Spencer.