In coronatijden is make-up minder belangrijk, zo merkt ook L’Oréal. De Franse cosmeticagroep zag zijn omzet tussen april en juni meer dalen dan verwacht, terwijl ook de winst – zij het beperkt – terugliep.
Winst en marge onder controle
In het voorbije kwartaal zag L’Oréal zijn omzet op vergelijkbare basis dalen met 18,8%. De Franse groep klokte zo af op een omzet van 5,85 miljard euro. Analist hadden een lichtere omzetdaling (van 13,1% op vergelijkbare basis) verwacht.
Toch slaagde de holding boven Maybelline en Lancôme erin om de winstterugval te beperken: in de eerste jaarhelft noteerde de groep een nettowinst van 2,14 miljard euro, tegenover 2,47 miljard een jaar eerder. L’Oréal wist de kosten te beperken, onder meer door te snoeien in het reclamebudget, waardoor de operationele marges aan het eind van de eerste helft van het jaar uitkwamen op 18%. Dat is slechts iets minder dan de 18,6% van vorig jaar.
Ondanks moeilijkheden als het grotendeels wegvallen van de luchthavenverkoop en taxfreekanalen, is L’Oréal optimistischer voor de tweede helft van het jaar. De groep is vastberaden de weg naar de groei terug te vinden en nieuwe productlanceringen door te zetten, aldus Business of Fashion. Opvallend is dat de vergelijkbare omzet in China sinds de versoepelingen op de markt al met 30% is gestegen.