Verzorgingsmerk L’Occitane zag de verkoop met 15% kelderen door de coronacrisis. De Franse keten van natuurlijke cosmetica wist zich niettemin te redden door de Aziatische verkoop en sterke onlineprestaties.
Dubbelcijferige groei in China
L’Occitane haalde 15% minder omzet in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar, van april tot september, omwille van de coronapandemie. De verkoop klokte af op 616,6 miljoen euro, al was er een duidelijk verschil tussen het voorjaar en de zomer: in het tweede kwartaal bleef de omzetdaling beperkt tot 4,5%, tegenover een terugval van 22,2% in de voorgaande drie maanden.
Op het hoogtepunt van de coronacrisis was 75% van alle 1.569 winkels van het merk dicht, maar een sterke onlineverkoop en goede prestaties in Azië wisten winstcijfers relatief veilig te stellen. De jaarhelft eindigde met een brutowinst van 32,89 miljoen euro. Een jaar eerder bedroeg de operationele winst nog 41,7 miljoen euro. De brutowinstmarge steeg niettemin met bijna 1% tot 82,2%.
L’Occitane, dat op de beurs van Hongkong noteert, zegt ook zijn kaspositie te hebben verbeterd en wist zijn schuldenlast te verminderen. Dat is mede te danken aan de Chinese markt, waar de omzet met liefst 30,5% de hoogte in ging. De keten zegt er fantastische groei te hebben gerealiseerd in alle kanalen. Op Alibaba-platform Tmall steeg de verkoop rond de 15%, terwijl de omzet bij concurrent JD zelfs verdubbelde, maar ook in de fysieke winkels kwamen meer bezoekers over de vloer. De lancering van het spin-offmerk Elemis in China via 125 Sephora-winkels gaf eveneens een boost.