Witgoedfabrikant Miele lanceert in Amsterdam de Miele Laundry Club, een dienst die de vuile was bij consumenten thuis komt ophalen en binnen de 48 uur schoon en netjes gestreken terug bezorgt.
Rechtstreeks naar de consument
“Wij zien een verschuiving in de markt van product naar service en naar uitbesteding van diensten om tijd te besparen. Miele Laundry Club sluit naadloos aan op deze trends”, vertelt Stefan Verhoeven, de topman van Miele Nederland, aan Marketingtribune. Het bedrijf wil consumenten oplossingen bieden die passen bij hun behoeften: dankzij de wasdienst winnen mensen tijd, die ze aan leukere dingen kunnen besteden.
Na een pilootproject in Amsterdam gaat Miele het concept ook in andere steden uitrollen. Uit de eerste ervaringen blijkt wel dat mensen vooral het strijken uit handen willen geven. De wasservice wordt veel ingezet voor overhemden en fijne kledingstukken, maar bijvoorbeeld ook na de vakantieperiode voor wintersportkleding. Alle leveringen gebeuren overigens met de bakfiets.
Het initiatief doet denken aan Dobbi, het wasplatform dat vorig jaar – ook in Amsterdam – werd opgezet door wasmiddelenfabrikant Henkel in samenwerking met PostNL. Deze startup heeft geen eigen wasfaciliteiten, maar maakt gebruik van bestaande wasserettes en stomerijen. Beide projecten spelen in op de vraag naar meer dienstverlening en minder bezit van goederen. Voor de betrokken merken is het bovendien een manier om de consument rechtstreeks te benaderen, zonder retailer als tussenschakel.