Het nieuw concept van de apothekersketen Familia, die in Wallonië beschikt over 98 vestigingen, wil van de apotheker meer een raadgever maken voor zijn klanten. De derde vestiging van het concept opent dit najaar de deuren in Namen, na openingen in Carnières en Court-Saint-Etienne.
Nieuw visueel concept
Het nieuwe concept is het resultaat van een onderzoek, waaruit bleek dat de raadgevende rol van de apotheker voor de klant minstens even belangrijk is als de rol van verkoper van medicijnen. Om dat de onderstrepen werd ook de volledige visuele invulling van het concept aangepakt. Aan de buitenkant valt de witte muur met het nieuwe logo op, terwijl het interieur een mix van traditie en moderniteit moet zijn.
Daarbij wordt ook de verdeling van de producten in de winkel aangepakt. Klanten worden niet overstelpt met advertenties en in plaats van cosmetische producten zijn het eerst de farmaceutische producten die bij binnenkomst zichtbaar zijn. Om het voor klanten eenvoudiger te maken om te vergelijken, worden producten onderverdeeld volgens verschillende thema’s. Daarbij is ook ruimte voor huismerken en eigen bereidingen van de apothekers.
Tot slot is er bij de conceptwinkels ook aandacht geschonken aan duurzaamheid. Zo wordt het meubilair vervaardigd uit hout, wat het een tijdloos karakter moet geven, zodat het minder snel vervangen moet worden. Door minder gebruik te maken van promotiemateriaal daalt ook de afvalberg van de apothekers.