Drogisterijketen Kruidvat brengt een honderdtal duurzame producten uit de categorieën haar- en gezichtsverzorging en bad- en doucheproducten onder op een speciaal ‘groen schap’, om het winkelen voor bewuste consumenten wat makkelijker te maken .
Keurmerken niet altijd bekend
Volgens de winkelketen wil bijna 90% van de klanten vaker producten kopen die minder schadelijk zijn voor mens, dier en milieu. Tegelijkertijd geven nogal wat klanten aan dat ze de keuze lastig vinden, bijvoorbeeld omdat niet alle duurzaamheidskeurmerken even bekend zijn.
Om de keuze makkelijker te maken introduceert de winkelketen daarom vanaf deze week een ‘groen schap’, waarop uitsluitend duurzame producten te vinden zullen zijn. Kruidvat heeft zelf een lijst van negen duurzaamheidseisen (omtrent grondstoffen, verpakking, …) opgesteld om de producten te beoordelen. Enkel producten die aan minimaal vier criteria voldoen (waarvan minstens twee betrekking hebben op het gebruik van duurzame ingrediënten) kunnen een plekje krijgen op het nieuwe schap.
“Consumenten zijn steeds kritischer en de behoefte aan duurzame en verantwoorde producten neemt toe. Door deze producten op een heldere en overzichtelijke manier te presenteren, kunnen klanten in onze winkels makkelijker duurzame producten vinden. Uit ons onderzoek bleek dat voor ruim de helft van de respondenten prijs ook een belangrijke drempel is. De producten in ons groene schap zijn dan ook scherp geprijsd, bovendien hebben we regelmatig acties”, zegt directeur Niek Schipper.