Na drie jaar stopt drogisterijketen Kruidvat met het stadswinkelconcept Kruidvat in de Stad, dat in verschillende Belgische en Nederlandse centrumsteden aanwezig is. De winkels worden omgebouwd naar de nieuwste formule van de retailer.
Klant verwacht ook luiers
Hoewel de stadswinkels op zich wel goed draaien, heeft de drogisterijketen toch besloten om ermee te stoppen omdat ze een stukje assortiment missen dat klanten er toch verwachten. Dat vertelt CEO Ed van de Weerdt van moederholding A.S. Watson in een podcast van RetailTrends: “Van Kruidvat in de Stad hebben we meer geleerd over hoe segmentatie werkt. Met segmenteren willen we dan ook zeker doorgaan. Je past je assortiment nog beter aan op de lokale doelgroep. Deze winkels waren meer gericht op beauty en minder op bijvoorbeeld baby en merchandise. Luiers en dat soort zaken verwacht een klant wel, maar die verkochten we er niet.”
Kruidvat heeft die producten wel nodig om succesvol te zijn, denkt de topman. De winkels zullen daarom worden omgebouwd naar het nieuwste winkelconcept van de retailer, al behouden ze wel een groter assortiment schoonheid en verzorging.
De stadsformule Kruidvat werd in het najaar van 2017 gelanceerd en is aanwezig in verschillende grotere steden in België en Nederland. De bedoeling was om beter in te spelen op de specifieke behoeften van stadsbewoners: de winkels bieden onder andere meer schoonheidsproducten en modeaccessoires, en ook snacks en gekoelde dranken voor onderweg.