Drogisterijketen Kruidvat heeft zijn winkelformule geactualiseerd: frisser, overzichtelijker, met meer ruimte voor schoonheidsproducten. Het nieuwe concept krijgt vanaf volgend jaar een uitrol in de Benelux.
QR-codes en zelfscankassa’s
In het Nederlandse Roermond heeft Kruidvat deze week een nieuw winkelconcept onthuld. De geactualiseerde formule betekent geen radicale breuk met het verleden, wel een evolutie die voortbouwt op de bekende succesformule. De winkel heeft een modernere uitstraling en een overzichtelijke presentatie. Naast een ruim aanbod verzorgings- en gezondheidsproducten maakt de retailer extra veel ruimte voor schoonheidsproducten. Een nieuwigheid zijn QR-codes in de schappen, waarmee klanten schoonheidsproducten online kunnen testen, bijvoorbeeld om te zien welke kleur lipstick hen staat. Ook heeft de winkel zelfscankassa’s.
Kruidvat heeft de nieuwe winkelformule onder meer ontwikkeld op basis van ervaringen met het stadswinkelconcept Kruidvat in de Stad, dat nu wordt stopgezet: ook die formule scoorde met een ruimer aanbod schoonheidsproducten, maar miste wel een deel van het traditionele Kruidvat-assortiment. De retailer gaat zijn winkels ook beter afstemmen op de lokale verwachtingen van consumenten.
Vanaf volgend jaar zal het nieuwe winkelconcept van Kruidvat op meer locaties verschijnen in Nederland en België. “We gaan elke winkelopening en grote verbouwing zoveel mogelijk benutten om ons nieuwe concept uit te rollen“, zegt CEO Ed van de Weerd aan Marketingtribune. Hij opende de nieuwe winkel in Roermond exact 45 jaar nadat de allereerste Kruidvat de deuren opende in Hilversum.