Om beter in te spelen op de klantbehoeften rolt Kruidvat een geactualiseerd winkelconcept uit in drie varianten. De retailer ziet in België nog volop mogelijkheden voor het openen van fysieke winkels en zet ook online grote stappen.
Moderner en overzichtelijker
De komende jaren bouwt Kruidvat in België – net als in Nederland – alle winkels om naar een nieuw concept, dat moderner en overzichtelijker is. De producten zijn beter vindbaar doordat ze in ‘werelden’ worden geplaatst die voor de klant logisch zijn. Blikvanger is een actiestraat met alle promoties uit de folder. Ook de kassazone gaat op de schop, om de doorstroming te verbeteren: er is maar één rij, zodat klanten nooit het gevoel hebben dat ze de verkeerde wachtrij gekozen hebben. Het aantal winkels met zelfscankassa’s wordt flink uitgebreid.
Binnen de nieuwe winkelformule heeft Kruidvat drie varianten ontwikkeld: een standaardvariant, een stedelijke variant die meer aandacht heeft voor beauty, huidverzorging en voeding, en een familievariant die meer ruimte geeft aan grootverpakkingen, huishoud, speelgoed en gezondheid. De winkelketen heeft momenteel 275 winkels in België, eind dit jaar zullen dat er 285 zijn. De ambitie is om te blijven groeien op kwalitatieve locaties. Ook online wil Kruidvat hard groeien: de onlineomzet verdubbelde tijdens de eerste lockdown en evenaart nu al de omzet van enkele tientallen fysieke winkels.
“De coronacrisis heeft ons doen besluiten om ons investeringsprogramma nog te versnellen. Ook na corona willen we relevant blijven,” zegt Bert Verhoef, managing director Kruidvat België, in een uitgebreid interview met RetailDetail. Daarin vertelt hij ook meer over het nieuwe winkelconcept, over de expansieplannen en over de lessen die de retailer trekt uit de coronacrisis.