Kimberly-Clark heeft besloten zijn Europese divisie, waaronder het populaire toiletpapiermerk Scottex, dan toch niet te verkopen. Het ontvangen bod was beduidend lager dan het miljard euro waarop het bedrijf gerekend had.
Besparingen
Er waren nog twee partijen in de running voor de koop: Centerbridge Partners en een consortium rond Goldman-Sachs Capital Partners. Die laatste groep zou volgens een insider aanvankelijk een bod van 1,2 miljard euro hebben uitgebracht, maar omwille van verschillende factoren (waaronder het moeizame brexit-proces) werd het bod uiteindelijk drastisch verlaagd naar zo’n 800 miljoen euro. Bij Kimberly-Clark wilde men alvast geen commentaar geven op die cijfers.
In de zomer van dit jaar besloot het Amerikaanse bedrijf in het kader van een groter besparingsplan de Europese tak te koop te zetten, die de merken Andrex (Verenigd Koninkrijk en Ierland), Hakle (Oostenrijk en Zwitserland) en Scottex (België, Italië en Spanje) omvat. Net zoals vele andere bedrijven worstelt Kimberly-Clark met de snel veranderende economie die gekenmerkt wordt door de opkomst van e-commerce, budget- en huismerken en veranderende gewoontes. Tegen 2021 wil het concern via allerlei maatregelen en herstructureringen 1,75 miljard euro besparen.