ICI Paris XL bereikt in Nederland verzadigingspunt
“We willen verder groeien in de luxury business in Nederland, maar met ICI Paris XL stoten we stilaan tegen de grenzen van de groei aan“, verklaart managing director Leo Van Welij de overnames van zowel Pour Vous als Sephora. “Er zijn nu 160 ICI Paris XL-winkels in Nederland, daar kunnen er nog hoogstens 25 bijkomen. Zeker na onze overname van Sephora is het moeilijk om nog goede locaties te vinden: we dekken de relevante locaties al.”
De keten, die net zoals onder meer Kruidvat en Trekpleister eigendom is van retailconcern A.S. Watson, gelooft dat er op de Nederlandse markt ruimte is voor drie grote spelers: ICI Paris XL, Douglas en Pour Vous. Er zit voldoende potentieel en onderscheidend vermogen in de formules om naast elkaar te blijven bestaan, meent Van Welij.
Zo focust ICI Paris XL zich op A1-locaties, waar meer impulsaankopen gebeuren en de formule een jonger publiek aantrekt. Pour Vous moet volgens de nieuwe eigenaar meer relationeel tewerkgaan, waarbij in de nieuwe strategie die ICI Paris XL voor de formule uitwerkt een sterke klemtoon zal komen te liggen op de lokale ondernemers (“local heroes”).
Van zestig naar tachtig winkels
De overnemer heeft ondertussen de consultatieronde bij de huidige Pour Vous-franchisenemers afgerond en naar eigen zeggen is het enthousiasme om mee de overstap te maken groot. “We krijgen positieve feedback van de ondernemers en we hebben de indruk dat de grote meerderheid van de uitbaters zal aanblijven.”
Het nieuwe Pour Vous-management streeft echter naar landelijke dekking over heel Nederland, en dan moet het aantal winkels toch van zestig naar een tachtigtal groeien. De parfumerieketen hoopt dus nog andere franchisenemers aan te trekken. Over maximum een maand verwacht Van Welij alle gesprekken te hebben gevoerd en de acquisitie volledig te kunnen afronden.