The Hut Group, dat cosmetica- en wellnessmerken online brengt, neemt de Britse cosmeticawebshop Cult Beauty over voor 275 miljoen pond (320 miljoen euro). Zo krijgt The Hut er niet alleen heel wat merken, maar ook wereldwijd retailbereik bij.
Grootste Britse beursgang
De naam The Hut Group doet misschien geen belletje rinkelen, maar het cosmeticaplatform is allesbehalve klein bier. Toen investeerder Sofina – eigendom van de familie Boël – THG vorig jaar naar de beurs bracht, werd dat meteen de grootste Britse techbeursgang in de geschiedenis.
Het bedrijf beheert meer dan honderd websites in ruim 160 landen, vooral voor eigen beautymerken. THG en het eigen technologieplatform regelen daarbij alles, van merchandising en logistiek tot contentcreatie. Wereldwijd zijn er 14 eigen fulfilmentcentra, zeven contentstudio’s en in-house team voor productontwikkeling en productie.
1,6 miljoen volgers
Binnenkort komt ook Cult Beauty op het technologieplatform. “Cult Beauty is vaak de voorkeurspartner voor opkomende indiemerken vanwege de gepersonaliseerde, inhoudelijke aanpak en de enthousiaste consumentenbasis die voortdurend op zoek is naar nieuwe, innovatieve oplossingen om hun beautyroutine aan te vullen”, zegt CEO Matthew Moulding van THG over zijn acquisitie.
Cult Beauty zal na de overname dan ook haar eigen identiteit mogen behouden. Voor THG zijn de grote troeven van Cult Beauty net de sterke banden met onafhankelijke beautylabels enerzijds en met internationale consumenten anderzijds. De Britse onlineretailer is goed voor 1,6 miljoen Instagram-volgers en ruim 300 merken in het assortiment, waarvan twee derde nog niet op de marktplaatsen van The Hut te vinden is.
Wel wil de overnemer de merkpartners van Cult Beauty toegang bieden tot de beautyboxen op abonnement van THG, tot digitale marketingdiensten en bijstaan met productiekennis, aldus vakblad WWD. Het geografisch bereik van beide bedrijven breidt ook flink uit: zowel Cult Beauty als THG-dochter Lookfantastic kunnen voortaan Azië, Europa en het Verenigd Koninkrijk bedienen. Met Lookfantastic mikt de groep straks ook op Noord-Amerika.