Lifestylemerk Rituals heeft in Amsterdam een eerste flagshipstore geopend die nieuwe diensten en producten toevoegt in een unieke belevingswereld. Als het concept aanslaat, volgen er vestigingen in meer hoofdsteden.
Winkel, wellness & restaurant
“Een heiligdom waar je lichaam tot rust komt, je geest zich kalmeert en je ziel voldoening vindt,” zo omschrijft Rituals de nieuwe flagshipstore. De belevingswinkel van 1500 vierkante meter met vier verdiepingen biedt een boel nieuwe diensten en flink wat meer producten dan in een doorsnee Rituals winkel, wel 600 in totaal. Shoppers kunnen er geschenken laten personaliseren, vinden er een luxe parfumbar, exclusieve collecties geurstokjes, geurkaarsen en luxetextiel voor bed en bad… De retailer wil hier testen welke nieuwigheden aanslaan bij het publiek.
Op de bovenste twee verdiepingen van het gebouw opent volgend jaar een wellnesscentrum. De winkel biedt ook onderdak aan het Aziatisch geïnspireerde restaurant Rouhi, dat de zintuigen wil prikkelen met verrassende smaken, texturen en geuren. Wegens de coronamaatregelen moet dat restaurant momenteel echter gesloten blijven: consumenten kunnen wel een take-away box bestellen om af te halen.
House of Rituals is gevestigd aan het Spui in het winkelhart van Amsterdam, vlakbij de Kalverstraat. Het hoeft niet bij één vestiging te blijven, zegt oprichter Raymond Cloosterman aan Het Parool: Als de winkel een succes wordt, wil de keten in meer hoofdsteden een House of Rituals openen. Bovendien wil de ondernemer internationaal verder doorgroeien: “We starten in Polen en Italië en breiden onze activiteiten in Duitsland uit. Maar ik wil ook naar Azië. Daar halen we nu twintig jaar onze inspiratie vandaan, daar wil ik iets aan teruggeven.” Door de coronacrisis kon Rituals dit jaar maar 40 nieuwe winkels openen in plaats van de geplande 100, maar volgend jaar hoopt de ondernemer het expansieritme weer op te krikken.