Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2012, is bezig de retailwereld drastisch te veranderen. Met hun unieke attitudes en gedragingen – en hun sterke betrokkenheid bij sociale en milieukwesties – dwingen ze merken om zich aan te passen en te innoveren.
Drijvende kracht achter de toekomst
Gen Z, die nu tussen de 12 en 32 jaar oud is, staat bekend om zijn digitale opvoeding (ook wel de “Zoom-generatie” genoemd), zijn individuele expressie wars van stereotypes en zijn voorliefde voor gezondheid en duurzaamheid. Deze volwassenen van morgen veranderen de consumptiemarkt dan ook ingrijpend. We onderzoeken hoe Gen Z de toekomst van consumptiegoederen verandert, met een focus op persoonlijke verzorging en voedingsmiddelen.
Vandaag wordt hun koopkracht wereldwijd al op 400 miljard euro geschat, maar dat zal natuurlijk nog fors toenemen naarmate ze zelf (meer) inkomsten krijgen. Ter vergelijking: de vandaag financieel krachtigste generatie, de Boomers, zijn goed voor 500 miljard per jaar, maar zij en hun kapitaal dunnen uit, terwijl die bij Gen Z alleen maar groeien.
Kantelpunt naar volwassenheid
Wat Gen Z natuurlijk het meest typeert, is hun leeftijd. Die brengt vaak een grote verschuiving in het consumptiegedrag met zich mee: zeker op het gebied van persoonlijke verzorging ziet Kantars Worldpanel een duidelijke verandering in de gewoonten.