Hermès doet binnenkort zijn intrede in het schoonheidssegment. Het project, waarvan al enkele jaren sprake is in de Parijse luxegroep, zal naar verwachting in het najaar van 2020 gelanceerd worden.
Drie segmenten van cosmetica
Het modehuis is naarstig op zoek naar nieuwe groeimogelijkheden en denkt die onder meer te vinden in de schoonheidssector. Volgens CEO Axel Dumas is het niet meer dan een kwestie van tijd: vorig jaar zei hij al dat Hermès “op de lange termijn moet aanwezig zijn in de drie segmenten van de cosmeticamarkt, parfum, make-up en gezondheidszorg.”
Dumas stelde toen 2020 voorop als streefdatum voor make-up. Daarna zou hij de verzorgingsproducten aanpakken. Afgelopen weekend werd die timing bevestigd door Guillaume de Seyne, de huidige nummer twee van Hermès, ter gelegenheid van ‘Hermès hors les murs’, een soort opendeurdag van het bedrijf.
Parfum maakt sinds de jaren 1930 onderdeel uit van Hermès, maar het duurde tot 2014 vooraleer het luxemerk die divisie voorzichtig begon te diversifiëren via het ‘parfum voor thuis’ en de lancering van een aantal bijproducten zoals bodymilk en douchegel. Vandaag vertegenwoordigt de divisie Hermès Parfums 5% van de totale omzet van de groep. In 2017 bedroeg de omzet uit parfum 288 miljoen euro en voor 2018 wordt op zo’n 300 miljoen euro gerekend. De definitieve jaarcijfers worden pas later deze maand bekendgemaakt.