Winstgroei met dubbele cijfers
Henkel, bekend van consumentenmerken als Schwarzkopf, Persil en Pritt, is er in het derde kwartaal in geslaagd de vertragende economie in Azië te compenseren. Het Duitse concern boekte een omzet van 4,6 miljard euro, goed voor een organische groei met 3,2% (inclusief wisselkoerseffecten +8,4%).
De operationele winst, aangepast voor eenmalige posten, ging er nog sterker op vooruit: ze steeg met 12,3% tot 778 miljoen euro. Onder de streep bleef daar netto 484 miljoen euro van over, ook al flink beter dan de 440 miljoen euro tijdens hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
Alle businessunits in de lift
“Ondanks een aanhoudend uitdagende marktomgeving zette Henkel in het derde kwartaal een sterke prestatie neer. Zowel onze verkoop als onze winst groeide flink, en dat in al onze businessunits”, zo verklaarde een tevreden CEO Kasper Rorsted (foto).
De ‘Laundry & Home Care’-tak zette een organische omzetgroei neer van 5,5%, ‘Beauty Care’ deed er 2,1% bij en ‘Adhesive Technologies’ – goed voor ongeveer de helft van de groepsomzet en de meest winstgevende activiteit van het bedrijf – slaagde er ondanks de Chinese afkoeling toch nog in om 2,3% te groeien.
Voor het hele jaar rekent Henkel nu op een organische omzetgroei van ongeveer 3% en een winstgroei van 16%.