De samenvoeging van alle B2C-merken bij Henkel loopt voor op schema. Ook verkopen de lijmen van de FMCG-groep beter dan verwacht: de producent van Pritt en Persil verhoogt daarom de omzetprognose.
Vlotter dan gedacht
Begin dit jaar kondigde Henkel een ingrijpende herstructurering aan: de afdelingen (af)wasmiddelen (Laundry & Home Care) en schoonheidsverzorging (Beauty Care) smelten samen tot één afdeling: Consumer Brands. In de meeste regio’s ligt die reorganisatie nu voor op het oorspronkelijk aangekondigde schema. Al vanaf oktober komt er met Wolfgang König één gezamenlijke topman aan het stuur, meldt Henkel op zijn Capital Markets Day.
De producent van Schwarzkopf en Pattex verhoogt tegelijk zijn omzetverwachtingen voor dit boekjaar. Tot nu toe ging de groep uit van 4,5% à 6,5% organische omzetgroei, maar dat zal eerder 5,5% tot 7,5% worden. Vooral de afdeling lijmen (Adhesive Technologies) doet het opvallend goed, ook in het derde kwartaal.
“Bovendien blijven we hard werken om de gevolgen van de drastische stijging van de grondstof-, logistiek- en energiekosten voor onze winstontwikkeling zoveel mogelijk te compenseren met uitgebreide maatregelen”, zegt CEO Carsten Knobel. De EBIT-marge op groepsniveau zal naar verwachting ongewijzigd blijven (9 à 11%), de winst per aandeel zal 15 tot zelfs 35% zakken, vreest de groep.