Merkproducent Henkel, fabrikant van Pattex tot Persil, boekte in het derde kwartaal een organische omzetgroei van 2,7%. Ook de marge groeide licht. De Duitse FMCG-reus is daarmee tevreden en zegt op koers te zijn voor dit jaar.
Lijm blijft best plakken voor Henkel
De Duitsers verkochten zo voor 5 miljard euro aan onderhouds- en verzorgingsproducten. Met inbegrip van wisselkoersen en overnames nam de omzet met 1,1% toe, aangezien wisselkoerseffecten een negatieve impact van 3,2% hadden. Het bedrijfsresultaat (EBIT) steeg met 3,3% naar 926 miljoen euro, dankzij een marge die met 40 basispunten groeide tot 18,4%. De groei was er vooral in Afrika, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika: in het derde kwartaal was er dubbelcijferige groei. De verzadigde markten bleven stabiel bleven: in West-Europa ging de organische omzet er met 0,6% op vooruit, in Noord-Amerika ging die er net met 0,8% op achteruit.
Een goed resultaat voor een marktlandschap dat blijft uitdagen, vooral door de sterk schommelende wisselkoersen en hogere grondstofprijzen, meent CEO Hans Van Bylen. Vooral de lijmafdeling (bekend van Pattex, Pritt en Loctite) doeg bij aan de organische omzetgroei, maar alle drie de afdelingen – ook nog schoonheidsverzorging en was- en huishoudproducten – vertonen volgens de topman een positieve evolutie.
Twee tot vier procent jaargroei
Henkel zit dan ook op koers om zijn prognose voor boekjaar 2018 te halen: op groepsniveau moet de omzet over het hele jaar met 2 tot 4% stijgen. Lijm blijft daarbij de koploper, goed voor een verwachte groei van 4 à 5%. De schoonheidsproducten (o.a. Schwarzkopf en Syoss) zullen organisch wellicht slechts tussen de 0 en 2% groeien, terwijl de huishoudartikelen (Persil, Purex e.a.) 2 tot 4% meer omzet moeten opleveren.
Per aandeel rekent de groep op een winstgroei (EBIT) van 3 à 6%. Wisselkoerseffecten kostten het Duitse bedrijf nochtans meer dan 900 miljoen euro in de eerste negen maanden van het jaar. Ook waren er dit jaar leveringsproblemen in Noord-Amerika.