De Duitse multinational Henkel verkocht het voorbije kwartaal voor 5,14 miljard euro aan producten (een record!), maar door hogere grondstofprijzen en nadelige wisselkoerseffecten ziet de Belgische topman Hans Van Bylen zich toch verplicht de verwachte winstgroei voor het hele jaar te verlagen.
Overal groei
Met een organische omzetgroei van 3,5% tot 5,14 miljard euro heeft Henkel zich hersteld van de klap die het in het eerste kwartaal te verwerken kreeg na logistieke problemen in de Verenigde Staten. “We realiseerde organische omzetgroei in alle regio’s. We presteerden zeer sterk in opkomende markten en ook in de rijpere markten waren de ontwikkelingen goed”, zegt topman Van Bylen. “Onze Noord-Amerikaanse consumententak knoopte opnieuw aan met groei nu de dienstlevering opnieuw normaal verloopt.”
Alle business units (adhesive technologies, laundry & home care en beauty care) lieten een mooie tot zeer sterke groei optekenen. Het aangepaste operationeel resultaat steeg met bijna 2% tot 926 miljoen euro, ook al een record. Hogere grondstofprijzen en negatieve wisselkoerseffecten (onder meer de Turkse lira, de Russische roebel en de Mexicaanse peso wegen op de resultaten) gooiden wel flink wat roet in het eten.
Daardoor moest het Duitse moederbedrijf van o.a. Schwarzkopf, Persil en Pritt zijn winstprognose voor het hele jaar neerwaarts bijstellen. Topman Van Bylen rekent nu op een toename van de aangepaste winst per aandeel van 3 tot 6%; eerder was sprake van 5 tot 8%. Het management handhaaft wel zijn prognose voor een autonome omzetgroei in heel 2018 van 2 tot 4%.