Het Duitse Henkel, producent van onder andere Schwarzkopf, Persil en Pritt, heeft het voorbije kwartaal meer producten verkocht, ook al daalde de omzet wat door negatieve wisselkoerseffecten. De winst ging wel hoger.
4,65 miljard euro
De omzet van Henkel slonk vorig kwartaal weliswaar met 0,9% tot 4,65 miljard euro, maar op vergelijkbare basis gingen de opbrengsten wel 3,2% hoger. Daarbij boekte Henkel groei in alle divisies: de wasmiddelentak deed er 5,3% bij, de lijmafdeling 2,6% en de beautypoot ook al 2,1%. Henkel presteerde vooral sterk in de opkomende markten, waar de autonome omzetgroei uitkwam op 6,1%.
De operationele winst verbeterde met 6,6% tot 819 miljoen euro en de EBIT-marge ging 120 basispunten omhoog tot 17,6%. De nettowinst klokte 8% hoger af op 572 miljoen euro.
Sterke resultaten, die het management er meteen toe hebben verleid om de verwachtingen voor het hele jaar wat op te krikken: het concern verwacht nu een EBIT-marge van maximaal 16,5%. Henkel rekent voor het hele jaar op een autonome omzetgroei van 2 tot 4% en een stijging van de aangepaste winst per aandeel van 8 tot 11%, zoals eerder al aangegeven.