In het derde kwartaal presteerde Henkel in de lijn van de verwachtingen. Het Duitse concern stuurde eerder dit jaar al een omzetwaarschuwing uit en handhaaft nu zijn prognoses.
Moeilijke markt
Henkel heeft naar eigen zeggen nog steeds te lijden onder een “moeilijke marktomgeving”. Nominaal steeg de omzet met 0,8% tot tot 5,08 miljard euro, maar op organische basis vielen de opbrengsten terug met 0,3%. Valuta-effecten hadden een positieve impact van 0,7% op de omzetgroei. Het bedrijfsresultaat daalde met 8,2% van 926 miljoen naar 850 miljoen euro.
De lijmdivisie en de verzorgingsproducten kenden een terugval op organische basis van respectievelijk 2,4 en 2,2%, als gevolg van een dalende vraag in belangrijke sectoren. De was- en onderhoudsproducten noteerden dan weer een autonome omzetgroei van 4%.
In augustus verlaagde Henkel zijn prognoses voor 2019, omdat het geen beterschap verwachtte voor de rest van het jaar. Het bedrijf blijft bij zijn verwachting van een organische omzetgroei van 0 tot 2% op groepsniveau. De winst zal vermoedelijk 7 tot 9% lager liggen dan een jaar geleden.