CEO Hans Van Bylen verhoogt Henkels investeringsbudget met 300 miljoen euro per jaar, om het groeiritme op te drijven. Digitale transformatie staat daarbij hoog op de agenda.
Wascapsule met vier compartimenten
Ongeveer twee derde van het bedrag zal worden geïnvesteerd in merken, technologieën en innovaties, terwijl ongeveer een derde de digitale transformatie in het hele bedrijf zal financieren. “We voeren onze investeringen op om verder te bouwen op onze sterke punten en kansen te benutten, vooral in onze consumentenbusiness”, aldus de CEO. De fabrikant gaat onder andere zijn volledige haarverzorgingsgamma herlanceren en in de categorie wasmiddelen plant het bedrijf een groot innovatie-offensief voor zijn topmerk Persil, dat als eerste een wascapsule op de markt brengt met vier compartimenten.
Verder wil het concern zijn digitale transformatie versnellen: producten moet op de markt komen in voor e-commerce geschikte formaten en er moeten nieuwe digitale diensten bij komen. Het concern breidt de samenwerkingsverbanden uit met grote e-commercepartners en “Internet of Things” -toepassingen. Ook wil Henkel inzetten op directe interactie met klanten en consumenten via digitale kanalen.
Henkel realiseerde in 2018 een omzet van 19,9 miljard euro, een licht tegenvallende groei met 2,4%. De bedrijfswinst groeide met slechts 1% tot 3,5 miljard euro. Concurrentie en prijsdruk spelen het bedrijf parten.