Henkel heeft zijn omzet licht zien dalen door de coronacrisis: gesloten kapsalons en automakers hadden een negatieve impact. Zepen en waspoeders deden het wel goed, dus verhoogt de Persil-fabrikant de zeepvoorraad met 30%.
Wasmachines draaien goed
Henkel haalde in het voorbije kwartaal net de verwachtingen niet: de omzet daalde in het eerste kwartaal met 0,8% tot 4,9 miljard euro, terwijl analisten uitgingen van een omzet van 4,96 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten en overnames daalde de verkoop met 0,9%, volgens de merkproducent allemaal te wijten aan de coronapandemie. In West-Europa zakte de omzet zelfs met 4,6%.
De lijmverkoop leed vooral onder de sterk gedaalde vraag vanwege de auto-industrie (-4,3%) en de categorie ‘Beauty Care’ had “aanzienlijk te lijden” onder de verplichte sluitingen van de kapsalons (-2,6%). In de divisie consumentengoederen bleef de verkoop stabiel, maar er was ook een zeer sterke groeier: wasmiddelen en huishoudproducten boekten 5,3% meer omzet, vooral dankzij dubbelcijferige groei bij waspoedermerk Persil.
Wel zeep, geen schoonheid
Voor de komende periode lanceert Henkel daarom een schoonmaakoffensief: de zeepvoorraad is ondertussen met 30% verhoogd en de FMCG-producent introduceert op verschillende markten ook nieuwe producten, zoals Persil Hygiene in Mexico, antibacterieel vaatwasmiddel in Egypte en Turkije en handgel onder het Pril-merk, bericht Reuters.
Toch verwacht het bedrijf nog een lastig tweede trimester, aangezien de auto-industrie en ook de kapsalons pas nu weer langzaamaan beginnen op te starten. Al voor coronacrisis had de schoonheidsafdeling van Henkel het trouwens moeilijk en waren er plannen om sommige consumentenmerken van de hand te doen. Die plannen gaan door, maar lopen door de moeilijke marktsituatie mogelijk vertraging op. Over de rest van het jaar durft Henkel momenteel geen uitspraken te doen.