Het Duitse Henkel heeft een slecht boekjaar achter de rug. De omzet kwam uit op 19,9 miljard euro (een daling met 0,6% door negatieve wisselkoerseffecten), terwijl de nettowinst daalde met 8,3% tot 2,33 miljard euro.
Organische groei
In het fiscale jaar 2018 daalde de omzet tot 19,9 miljard euro, maar valuta-ontwikkelingen hadden een negatief effect van ongeveer 1,1 miljard euro op de omzet. De organische omzet, die de impact van wisselkoerseffecten, acquisities en desinvesteringen uitsluit, steeg wel met 2,4%.
Lijmproducten zorgden voor een autonome omzetgroei van 4,0%. Bij de schoonheids- en verzorgingsproducten daalde de organische omzet met 0,7% en huishoudartikelen waren goed voor een organische groei van 1,9%. De organische omzet steeg in alle regio’s, met uitzondering van Noord-Amerika. De sterkste groei was er Afrika & Midden-Oosten (+11,3%) en in Oost-Europa (+7,6%). Leveringsproblemen in de Verenigde Staten zorgden daar voor een daling van de omzet met 1%.
Lagere winst
Het bedrijfsresultaat (EBIT) lag in 2018 1,0% hoger dan een jaar eerder en bedroeg 3,49 miljard euro. De nettowinst kreeg wel een klap van 8,3% en klokte af op 2,33 miljard euro.
Ondanks enkele tegenvallers toonde CEO Hans Van Bylen zich tevreden: “2018 was een goed jaar voor Henkel. Ondanks aanzienlijke wisselkoerseffecten en stijgende grondstofprijzen, behaalden we een goede organische omzetgroei, en een sterke winstgevendheid en vrije kasstroom. We hebben veel vooruitgang geboekt bij de uitvoering van onze strategische prioriteiten en onze concurrentiepositie verder verbeterd. We zijn ervan overtuigd dat Henkel goed gepositioneerd is voor de toekomst.”