De vraag naar halal cosmeticaproducten neemt snel toe. Maar het zijn zeker niet enkel moslims die de producten aanschaffen.
Verplicht in Indonesië?
Volgens marktonderzoeker Research & Markets groeit de halal cosmeticamarkt jaarlijks met zo’n 12,5%. Het onderzoeksbureau verwacht dat de totale waarde van die markt in 2025 de 52 miljard dollar (46 miljard euro) zal overschrijden.
Azië is de belangrijkste afzetmarkt voor halal cosmetica, gevolgd door het Midden-Oosten en Afrika. In Indonesië komt er mogelijk zelfs een wet die alle lokale producenen van voedsel, cosmetica en medicijnen verplicht om halal-certificaten te halen. Ook buitenlandse bedrijven die producten willen invoeren zouden aan de nieuwe regels moeten voldoen.
Bewust consumeren
De groeiende moslimbevolking is niettemin slechts een deel van de verklaring voor de opmars van halal cosmetica: de producten vallen ook bij niet-moslims in de smaak, zij het om niet-religieuze redenen. ‘Halal’ betekent zoveel als ‘toegelaten volgens de islamitische regels’ en bij halal cosmetica spelen zowel de ingrediënten als de manier waarop de producten gemaakt zijn een rol. Ze mogen bijvoorbeeld niet getest worden op dieren.
Het diervriendelijke productieproces kan voor consumenten een reden zijn om halal producten te verkiezen boven andere. Het sluit ook aan bij de maatschappelijke trend waarbij mensen meer bewust consumeren en de toenemende populariteit van bio- en fairtrade producten.