De Britse farmareus GlaxoSmithKline brengt zijn consumententak onder in een joint venture met het Amerikaanse Pfizer. Zo ontstaat de grootste fabrikant van populaire geneesmiddelen en verzorgingsproducten in de wereld, met een omzet van 11 miljard euro.
Reus in voorschriftvrije consumentenproducten
GSK en Pfizer brengen hun voorschriftvrije geneesmiddelen en verzorgingsproducten samen in een joint venture. Daarmee komen bekende GSK-merken als Aquafresh, Parodontax en Sensodyne (tandpasta), Otrivine (neusdruppels) en Panadol (pijnstillers) onder één dak met Pfizer-merken als Centrum (vitamines) en ThermaCare (kompressen).
De nieuwe combinatie wordt ’s werelds grootste fabrikant van verzorgingsproducten en voorschriftvrije geneesmiddelen, met een marktaandeel van 7,3%, aldus Emma Walmsley, CEO van de Britse multinational. GSK krijgt met een belang van 68% de controle over de nieuwe gigant en heeft al aangekondigd dat het nieuwe bedrijf over drie jaar naar de beurs van Londen zal worden gebracht.
De joint venture zou tegen 2022 tot 555 miljoen euro per jaar aan besparingen moeten opleveren en zo de winstmarges optrekken van 17% nu tot circa 25%. Op korte termijn kost de reorganisatie wel 1,3 miljard euro. Om die rekening te betalen, zal GSK voor 1,1 miljard euro aan merken verkopen.