Nettowinst op recordhoogte
’s Werelds nummer één in cosmetica, L’Oréal, heeft vorig jaar een omzet van 22,5 miljard euro gerealiseerd, 1,8% meer dan vorig jaar. Nog maar een kwart van de omzet komt inmiddels uit Europa.
De nettowinst klokte af op 4,91 miljard euro, liefst 66% meer dan het jaar voordien en goed voor een nieuw record. Dat heeft vooral te maken met de 2,1 miljard euro meerwaarde die L’Oréal realiseerde op de verkoop van zijn aandeel in Galderma, de joint venture met Nestlé. De operationele winst bedroeg 3,98 miljard euro, hetzij 3,5% meer dan in 2013 en precies zoals topman Jean-Paul Agon voorspelde toen hij in september de verwachtingen verlaagde.
‘Dermatocosmetica’ en luxedivisie dé groeimotoren
De sterkste groei komt van de divisie ‘Active Cosmetics’ (+8,7% like-for-like), met dermatologische merken als Vichy en La Roche Posay, gevolgd door L’Oréal Luxe (+7,1%), waartoe onder meer de parfums behoren.
Ook L’Oréal Professionnel, de afdeling met producten voor kapsalons, ging er 2,6% op vooruit in een markt waar nochtans de klad in zit – vandaar de beslissing van concurrent Procter & Gamble om zijn haarverzorgingsmerk Wella in de etalage te zetten.
Grote merken zien aandeel dalen
Toch is het niet al peis en vree in Parijs: de grootpublieksmerken van L’Oréal (onder meer Maybelline, Garnier en L’Oréal Paris) zagen hun verkoop op vergelijkbare basis nog wel stijgen met 1,6%, maar de markt groeide meer dan twee keer zo snel (+3,5%). ‘Consumer Products’ blijft niettemin nog altijd goed voor bijna de helft van de omzet.
Topman Jean-Paul Agon schrijft die mindere prestatie toe aan “de vertragende markt in de Verenigde Staten”, een gevolg van de “toegenomen concurrentie” van andere merken en een “beperkter aantal nieuwigheden uit eigen huis”.
The Body Shop tot slot, dat begin deze maand nog zijn Australische franchisebusiness in eigen beheer nam, realiseerde een omzet van 873,8 miljoen euro, een stijging met 3,7% op vergelijkbare basis.
Al 3,5% van de verkoop online
L’Oréal rekent meer en meer op e-commerce om de omzet sneller te laten groeien: online is intussen al goed voor zo’n 800 miljoen euro, hetzij 3,5% van de totale omzet. In China realiseert L’Oréal echter al een tiende van zijn omzet via e-commerce: er is dus nog flink wat marge.
L’Oréal besteedt tegenwoordig ook zo’n 16% van zijn communicatiebudget aan online. Vorig jaar lanceerde de groep tijdens het Filmfestival van Cannes nog de succesvolle app ‘MakeUp Genius’, die intussen al 6,3 miljoen keer is gedownload, en half september liet de groep nog weten de komende jaren liefst 200 nieuwe websites te willen lanceren.