Tien Belgische winkels van GrandOptical maken een doorstart. Investeerder Standard Investment schat de Belgische optiekmarkt op 1,1 miljard euro en doet daarom een doorstart met de beste locaties.
De tien beste locaties
Zaterdag heropenen tien voormalige locaties van GrandOptical onder de nieuwe naam Opsin Optics. Het doek viel begin dit jaar over GrandOptical, nadat de keten van brillenwinkels in 2021 moest worden afgestoten na de fusie tussen moederbedrijf GrandVision en EssilorLuxottica. Naar de omstandigheden van het faillissement loopt momenteel een gerechtelijk onderzoek.
Opsin Optics heropent onder meer de vestigingen in de shoppingcentra van Woluwe en Wijnegem, en panden in Leuven en Sint-Niklaas. Opsin Optics wil zich onderscheiden van andere optiekzaken door een breed aanbod aan monturen, zonnebrillen en contactlenzen te combineren met sterke service door gediplomeerd personeel.
Opsin Optics kan bouwen op partnerships met merkleveranciers, zoals Gucci, Tom Ford en Ray Ban, maar heeft naar eigen zeggen ook een aantal exclusieve merken speciaal voor de nieuwe formule. Er is ook geïnvesteerd in een vernieuwde merkidentiteit en het winkelinterieur is opgefrist.
Jaarlijks 3% groei
Overnemer Standard Investment ziet veel potentieel in de Belgische optiekmarkt: vandaag is die zo’n 1,1 miljard euro groot en zal de komende jaren 2 tot 3% per jaar groeien, schat de investeringsmaatschappij. Vooral door de veroudering van de bevolking, toegenomen schermtijd en ‘premiumisering’ blijft de vraag naar brillen stijgen. Bovendien denkt de groep dat “het potentieel voor online beperkt blijft tot lenzen en zonnebrillen”, omdat de fysieke locaties voor oogmetingen cruciaal blijven.
Katrien Willems, die sinds 2023 al verantwoordelijk was om strategie voor België uit te werken voor GrandOptical, is gekozen als CEO voor de nieuwe formule. Anouar Melhaoui, vroeger actief bij The Fashion Society, wordt Finance & IT Director.