Goed, de thuiszorgwinkelketen van de Christelijke Mutualiteiten, zit diep in de rode cijfers en moet maatregelen nemen: tien tot twintig winkels gaan dicht.
Recordverlies
Hoewel de omzet van Goed vorig jaar licht steeg naar 233 miljoen euro, boekte de keten een recordverlies van 19,5 miljoen euro. Ook de drie voorgaande jaren was er een nettoverlies van bijeengeteld al 37,6 miljoen euro, schrijft De Tijd.
De rode cijfers zijn het gevolg van kostenstijgingen en de loonindexering, die de keten niet één op één heeft doorgerekend aan haar klanten. Bovendien ondervindt Goed sterkere concurrentie van onlinespelers zoals Newpharma, een onderdeel van Colruyt Group.
Het bedrijf neemt wel maatregelen: tien tot twintig winkels gaan dicht, wat 300 jobs kan kosten. De 64 hoorcentra van de groep werden intussen verkocht aan de Deense concurrent Audika. Tegen 2026 wil de keten weer break-even draaien. Goed heeft een 200-tal apotheken en zorgcentra in Vlaanderen en Brussel.