Parfumerieketens Di en Planet Parfum veranderen van eigenaar: moederholding Distriplus wordt overgenomen door Groupe J. Bogart. Ackermans & van Haaren en NPM, de vorige eigenaars van de holding, hebben wel fors verlies moeten afboeken op de verkoop.
8,5 miljoen euro verlies op verkoop
Ackermans & van Haaren en NPM (het investeringsvehikel achter ondernemer Albert Frère) hebben Di en Planet Parfum dan toch van de hand gedaan. Na wikken en wegen is koepelbedrijf Distriplus verkocht aan de Franse groep J. Bogart, voor een niet nader genoemd bedrag. Zonder kleerscheuren zijn de verkopers er echter niet vanaf gekomen: de overname zal een negatieve impact van liefst 8,5 miljoen euro hebben op resultaten van de tweede jaarhelft, laat Ackermans & van Haaren al weten. Beide voormalige eigenaars hadden elk de helft van Distriplus in hun bezit, dus delen ze ook broederlijk in het verlies.
Het gaat al een tijd niet zo goed met Distriplus: ondanks een recente make-over voor de winkels, bedroeg het brutoverlies bij Di in 2017 2,2 miljoen euro op een omzet van 110,5 miljoen euro. Netto kwam het verlies toen op 1,6 miljoen euro uit. Bij Planet Parfum komt het nettoverlies al 6,3 miljoen euro uit, op een omzet van 100,4 miljoen euro.
Verticale integratie
Als groep leed Distriplus vorig jaar een verlies van 23 miljoen euro. Dit jaar wist Planet Parfum in de eerste jaarhelft nog licht te groeien, bij Di bleef de omzet echter verder terugvallen. Overnemer Groupe J. Bogart moet daar als specialist in cosmetica nu verandering in brengen: het familiebedrijf had tot nu toe 157 eigen winkels in Duitsland, Frankrijk en Israël en daar komen nu zo’n 200 winkelpunten van Distriplus in België en Luxemburg bij.
De winkels van Di en Planet Parfum worden geïntegreerd in Groupe J. Bogart, dat er ook zijn eigen labels wil gaan verkopen. Op termijn zullen er dus wellicht veranderingen optreden bij de multimerkformules Di en Planet Parfum, niet het minst in het aanbod.