De Duitse groep Beiersdorf, moederbedrijf van onder andere Nivea, heeft in het eerste kwartaal de omzet met net geen twee procent zien dalen. Het wijst daarvoor naar wisselkoerseffecten, die een sterke negatieve invloed hadden.
Resultaten onder de verwachtingen
Analisten hadden gerekend op een omzetstijging van 1,3% naar 1,73 miljard euro, maar Beiersdorf moest het stellen met een omzetdaling van 1,9% naar 1,67 miljard euro. Er was wel sprake van een organische groei van 2,4%, maar ook die was lager dan de verwachtingen van analisten (+3,3%).
In Europa steeg de omzet met bijna één procent naar 888 miljoen euro, in Amerika was er dan weer een terugval van 8,5% naar 287 miljoen euro (voornamelijk vanwege negatieve wisselkoerseffecten), terwijl ook de regio Afrika/Azië/Australië een omzetdaling van 2,7% kende. In West-Europa waren er goede prestaties in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje. In Oost-Europa redde voornamelijk Rusland de meubelen voor de Duitse groep.
Beiersdorf verwacht voor het volledige boekjaar 2016 dat de omzet van de groep met 3 tot 4% zal groeien.