Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.
Schaalgrootte
In Nederland zijn er al heel wat vestigingen van Etos naast een Albert Heijn te vinden, maar sinds kort worden de eigen merken van de keten ook verkocht in het buitenland. Zo zijn er al een aantal producten te vinden in supermarkten in de Verenigde Staten, en ook in Tsjechië zullen de Etos-producten aangeboden worden. Dankzij de fusie van Ahold en Delhaize zijn er nu heel wat supermarkten bijgekomen die geen drogisterij hebben.
Daarnaast profiteert Etos ook flink van de schaalgrootte van Ahold Delhaize, waardoor het lagere prijzen kan afdwingen bij leveranciers als Unilever en Procter & Gamble en dus hogere marges heeft. Volgens Etos-CEO Jan Derek Groenendaal kan de omzet bij Etos, die volgens hem momenteel rond 500 miljoen euro draait, de komende jaren dan ook nog fors groeien. Een exact cijfer wil hij daar echter niet op plakken.
Kwaliteit en kennis
Groenendaal staat sinds drie jaar aan het hoofd van Etos en besloot bij zijn start te focussen op de basiswaarden van de keten. “Bij Etos draaide het van oudsher om kwaliteit en kennis”, zegt Groenendaal aan De Telegraaf. “Een van de eerste dingen die we besloten was de terugkeer van oude logo.”
Het aanbieden van goede producten is daarbij zeer belangrijk, maar volgens Groenendaal wordt het geven van goed advies steeds belangrijker. “Dat is echt toegevoegde waarde. Daarom trainen we ons personeel en zorgen we er voor dat ons winkelpersoneel vooral gericht op de klanten kan zijn, door ze bijvoorbeeld te ontlasten van administratieve taken.”