Estée Lauder worstelt met de coronaconsument: door de verminderde vraag naar make-up ziet het cosmeticamerk zich genoodzaakt tot 2000 banen en 15% van de eigen winkels te schrappen.
Duik in het rood
In het voorbije kwartaal – het vierde in het gebroken boekjaar van de make-upmaker – heeft Estée Lauder zijn omzet met 32% zien zakken tot 2,43 miljard dollar (2 miljard euro), onder de voorspelde 2,45 miljard dollar omzet dus. Ook dook de winst in het rood: het cosmeticamerk tekende een verlies van 462 miljoen dollar (390 miljoen euro) op, terwijl het bedrijf een jaar eerder nog 157 miljoen dollar winst boekte.
Over het hele boekjaar, dat op 30 juni afliep, zakte de omzet met 4% naar 14,3 miljard dollar (12 miljard euro). Dat is vooral te wijten aan een dalende verkoop van maquillage: de jaaromzet van de make-upmerken, waaronder M.A.C., daalde met 18%. In de eerste helft van het boekjaar (de tweede helft van 2019) was er nog een groei van 5%, maar die werd volledig onderuit gehaald door de coronapandemie.
3% alle jobs weg
Estée Lauder herbekijkt nu zijn winkelnetwerk en personeelsbestand, aangezien de nieuwe gewoonte om thuis meer te werken de vraag naar make-up fnuikt en consumenten ook steeds meer online kopen. Het Amerikaanse bedrijf kondigt aan 10 tot 15% van zijn winkels te zullen sluiten en 1500 tot 2000 banen te zullen schrappen. 3% van het wereldwijde personeelsbestand dreigt zo verloren te gaan.
In het huidige kwartaal voorspelt de cosmeticagroep een gecorrigeerde winst per aandeel tussen 80 en 85 dollarcent, ver onder de analistenverwachtingen van 1,22 dollar. De omzet zal tussen de 12 en 13% dalen, meent het bedrijf, terwijl analisten uitgingen van een daling van 11,42%. Toch is Estée Lauder van plan dit kwartaal nog dividend uit te keren.