De Frans-Italiaanse brillenproducent EssilorLuxottica zag in 2024 zijn omzet groeien naar 26,5 miljard euro. De samenwerking met Facebook-moeder Meta voor een lijn slimme brillen was een belangrijke groeimotor.
Bijna 10% groei
EssilorLuxottica presteerde vorig jaar netjes in lijn met de verwachtingen: de omzet in het vierde kwartaal steeg met 9,2% tot 6,78 miljard euro, waardoor de jaaromzet uitkwam op 26,5 miljard. Het aangepaste bedrijfsresultaat steeg met 9,4% tot 4,4 miljard euro.
Het bedrijf blijft zijn doelen voor 2026 behouden: een beoogde jaarlijkse omzetgroei rond de 5% en een aangepaste operationele winstmarge van 19 à 20% – een stijging ten opzichte van de huidige 17%.
10 miljoen “slimme brillen”
Slimme brillen bezorgden de optiekreus nieuw groeipotentieel: sinds de lancering van de samenwerking met Meta in september 2023 zijn er meer dan twee miljoen exemplaren van de Ray-Ban Meta slimme brillen verkocht. De brillen hebben een ingebouwde camera en oortjes, waardoor gebruikers ermee kunnen fotograferen, filmen, (video)bellen en muziek luisteren. De nieuwste versie beschikt ook over een ingebouwde AI-assistent.
Om aan de toenemende vraag te voldoen, plant EssilorLuxottica een uitbreiding van de productiecapaciteit in China en Zuidoost-Azië, met als doel jaarlijks tien miljoen slimme brillen te produceren tegen eind 2026. Naast de samenwerking met Meta onderzoekt de brillenmaker of het de technologie ook kan uitbreiden naar andere merken en functies, mogelijk via abonnementsdiensten.