Groothandelstak in prima doen
Het moederbedrijf van retailketens Christine le Duc en Pabo realiseerde vorig jaar een omzet van 142,9 miljoen euro, tegenover 142 miljoen euro het jaar voordien. Het bedrijfsresultaat ging licht omhoog naar 10,3 miljoen euro, maar de nettowinst zakte door de hogere belastingdruk van 3,68 naar 2,54 miljoen euro. Daarmee zijn “omzet en winst binnen de bandbreedte gebleven die werd verwacht door de raad van bestuur voor 2014”, laat het concern weten.
De groothandelsactiviteiten lieten met +16,4% de sterkste groei optekenen en klokten af op een omzet van 33,5 miljoen euro. “Die stijging komt uit bestaande markten in Europa”, zegt de Nederlandse topman Serge van der Hooft (foto). “We hebben een goed beleid als het om eigen labels gaat en hebben hier veel in geïnvesteerd. Dat betaalt zich nu uit.”
In Duitsland leverde Beate Uhse al langer aan Amazon, het voorbije jaar werd die samenwerking ook uitgebreid naar Engeland en Frankrijk en dit jaar volgen Italië en Spanje nog.
Eigen webverkoop “sterk achtergebleven”
Die mooie stijging werd echter zo goed als volledig van tafel geveegd door een omzetdaling in de eigen winkels – onder meer toegeschreven aan de sluiting van de winkel en het museum in Berlijn – en vooral de problemen met de eigen e-commercepoot.
“Problemen met de implementatie van een nieuw webplatform zorgden voor een tegenvallende omzet van de webwinkels, een onderdeel dat in 2014 juist sterk had moeten groeien”, aldus de topman. “Door deze problemen is de omzet die we online behaalden sterk achtergebleven en hebben we eenmalig hoge kosten gemaakt. Hier zijn we gelukkig vanaf, nu is het tijd om te oogsten.”
Beate Uhse, dat intussen 69 jaar bestaat, is het grootste erotiekconcern van Europa. De beursgenoteerde groep telt 86 winkels, een grote e-commercepoot, een groothandel en een printdivisie (catalogussen). De groep is actief in tien landen in Europa en heeft circa 20.000 erotische producten in zijn gamma.