Ecover, bekend van zijn ecologische schoonmaakproducten, opent volgende maand in Antwerpen een winkel waar je statiegeld krijgt voor lege PET-flessen. Zo wil het bedrijf de discussie over statiegeld op PET-flessen weer aanzwengelen.
Eigen antwoord op nijpend probleem
Om consumenten aan te sporen minder plastic weg te gooien wil het ecomerk hen laten beseffen dat plastic ook na gebruik nog steeds waardevol is. Die waarde legt Ecover op een euro plus een fles van zijn eigen afwasmiddel (uiteraard al gemaakt van 100% gerecycleerd plastic) per PET-fles. “We roepen iedereen op hun PET-flessen te komen inleveren om zo te bewijzen dat statiegeld inderdaad werkt, zoals andere landen al ruimschoots hebben bewezen”, zegt innovatiemanager Tom Domen. Het thema blijft belangrijk: plastic flesjes en blikjes zijn momenteel namelijk verantwoordelijk voor 40% van het totale volume van zwerfafval, stelt het merk in een persbericht.
Ecover wil een sterk signaal geven aan de overheid: “Als je wilt dat plastic niet als afval wordt beschouwd, moet je er waarde aan geven, zoals met statiegeld”, zegt Domen. De pop-upwinkel die als eerste in België een statiegeldsysteem voor PET-flessen aanbiedt, is van 15 tot 17 november geopend aan de Antwerpse Groendalstraat. Naast de winkel zelf is er een tentoonstelling “Trash to Treasure”, zijn er workshops upcycling en wordt er een debat over het heikele thema georganiseerd.
Ecover werd in 1979 opgericht en is nu een van de grootste Europese producenten van ecologische schoonmaakproducten. In zijn Europese productielocatie in Malle bij Antwerpen produceert het bedrijf was- en reinigingsmiddelen op basis van plantaardige grondstoffen en mineralen. Tegen 2020 moeten alle verpakkingen uit 100% gerecycleerd plastic gemaakt moeten zijn. Vorig jaar kwam het in handen van de Amerikaanse schoonmaakreus SC Johnson, de fabrikant van merken als Bayon, Brise en WC Eend.