Beresterk tweede kwartaal
De Duitse producent van consumentenmerken als Schwarzkopf, Persil en Pritt zag zijn omzet in het voorbije kwartaal met 13,5% toenemen tot 4,7 miljard euro, al bleef daar organisch maar +2,4% van over. De nettowinst nam met 18% toe tot 521 miljoen euro.
“In een aanhoudend uitdagende marktomgeving leverde Henkel in het tweede kwartaal globaal een solide prestatie“, zegt CEO Kasper Rorsted (foto). “We realiseerden opnieuw dubbele groeicijfers, zowel voor omzet als voor winst. De belangrijkste drivers waren solide organische groei, de acquisities van vorig jaar en – vooral – de sterke Amerikaanse dollar. De organische omzet in opkomende markten was sterk en leverde opnieuw een meer dan gemiddelde bijdrage aan onze groei.”
Henkel moet het inderdaad hebben van de groeimarkten in Oost-Europa en Latijns-Amerika, want in Noord-Amerika boekte het concern slechts een lichte omzetstijging en in West-Europa trappelde de verkoop zelfs ter plaatse. De segmenten ‘persoonlijke verzorging’ en ‘lijmproducten’ groeiden vooral door prijsstijgingen, terwijl de omzetgroei in de tak ‘was- en huishoudelijke middelen’ veeleer te danken was aan volumegroei.
Vooruitzichten voor heel 2015 bevestigd
“In de eerste helft van 2015 wisten we de omzet met bijna 1,1 miljard euro te laten groeien naar meer dan 9,1 miljard euro”, blikt Rorsted terug op de voorbije zes maanden. “Met een organische omzetgroei van 3%, een aangepaste EBIT-marge van 16,2% en een aangepaste groei van de winst per aandeel van 12,3% zitten we op schema om te voldoen aan de vooruitzichten voor het gehele boekjaar.”
Toch verwacht de topman dat de economische moeilijkheden nog wel even zullen aanhouden. “De volatiliteit in de markt blijft hoog. In deze context zijn wendbaarheid en flexibiliteit kritische succesfactoren. Wij blijven onze structuren en processen daarom continu aanpassen, vereenvoudigen en versnellen, in lijn met veranderende marktomstandigheden.”
Desondanks bevestigt Rorsted de vooruitzichten voor het hele boekjaar: “Wij verwachten een organische omzetgroei tussen de 3 en 5% in 2015. Wij voorzien dat de aangepaste return on sales zal stijgen naar 16% en de aangepaste winst per aandeel met ongeveer 10%.”