Drogisterijformule Douglas moet fors groeien van nieuwe CEO Sander van der Laan (ex-Action en Albert Heijn). Hij wil de keten nu ook naar België – en naar andere landen – brengen.
Kanaal maakt niet uit
De coronapandemie heeft zwaar op Douglas ingehakt: de verliezen liepen op tot in de honderden miljoenen nadat de keten 640 van de ruim 2000 winkels in Europa moest sluiten. Nu is het weer tijd voor expansie, vindt Van der Laan, die in oktober de fakkel van Tina Müller overnam.
Van der Laan wil de winstgevendheid verbeteren door sterker te focussen op kosten, standaardisatie, IT en logistiek, maar dat neemt niet weg dat de keten ook weer moet groeien. In drie jaar tijd moet de omzet met 1,4 miljard euro groeien naar 5 miljard euro, zegt hij aan Lebensmittel Zeitung.
De topman wil tegelijk investeren in de bestaande winkels en uitbreiden naar nieuwe landen, zo ook naar België en naar Slovenië. Online of offline, dat maakt de CEO niet zoveel uit. Douglas heeft op omnichannelvlak bewezen veerkrachtig te zijn tijdens de pandemie, dus daar richt het bedrijf zich nu op. “De klant bepaalt uit welk kanaal de groei komt”, klinkt het.