Is “onverslaanbaar” denigrerend tegenover concurrenten? Dreft vindt van wel en sleept Finish voor de rechter om de reclamecampagne van de afwasmiddelproducent.
Geen vergelijking?
De Brusselse ondernemingsrechtbank moet zich buigen over de vraag of “onverslaanbaar tegen hardnekkige vlekken”, de leuze van een campagne van Reckitt Benckiser-merk Finish, bedrieglijk is. Rivaal Dreft meent immers dat de reclame ingaat tegen de regels die stellen dat vergelijkende reclame in België niet misleidend mag zijn en zich niet denigrerend mag uitdrukken over andere merken.
Finish ontkent dat er überhaupt sprake is van vergelijkende reclame. Er worden geen concurrenten bij naam genoemd, alleen “hardnekkige vlekken”. Advocaat Tanguy De Haan reageert tegenover L’Echo dat consumenten het gewoon zijn dat “iedereen voor dit soort producten voortdurend overdrijft” en er geen concrete sneer in zien.
In Frankrijk was er in februari 2023 al een rechtszaak over dezelfde campagne en daar werd geoordeeld dat het geen misleidende vergelijkende publiciteit is, omdat er geen namen genoemd werden. Het verdict van de Brusselse rechtbank valt af te wachten.