De persoonlijke verzorgingsmerken van Unilever zijn het jaar sterk gestart, maar de huishoudcategorieën hebben het moeilijker. Het grote herstructureringsprogramma ligt voor op schema, zegt de multinational.
Verbetering van de marges
Unilever zag de omzet in het eerste kwartaal dalen met bijna 1%, een logisch gevolg na het afstoten van verschillende merken. De onderliggende omzet steeg wel met 3%: prijsverhogingen leverden een groei op van 1,7%, de volumes gingen 1,3% hoger. Dove, het grootste merk van de multinational, groeide met meer dan 8%, terwijl er ook sterke groei was voor sterke merken als Vaseline, Liquid I.V. en Magnum. In wasmiddelen en huishoudproducten echter vielen de prestaties tegen.
Het vorig jaar aangekondigde herstructureringsprogramma, waarbij het concern wereldwijd zowat 7500 kantoorbanen schrapt, ligt voor op schema. Dit jaar moet die operatie al 550 miljoen euro aan besparingen opleveren, meldt de multinational. Ook de beursgang van de ijsjesdivisie, gepland in het vierde kwartaal onder de naam The Magnum Ice Cream Company, ligt op koers.
CEO Fernando Fernandez vreest de toegenomen wereldwijde macro-economische onzekerheid niet: “De kwaliteit van ons innovatieprogramma, de sterke investeringen in onze merken en onze verbeterende concurrentiepositie geven ons het vertrouwen dat we onze plannen voor het hele jaar zullen waarmaken.” Het bedrijf verwacht een lichte verbetering van de marges in de loop van het jaar en stelt dat de impact van invoertarieven “beperkt en beheersbaar” zal zijn.