Naar verluidt wil parfumerieketen Douglas 500 van zijn 2.400 Europese winkels sluiten. De retailer kondigde eerder al aan kritisch te zullen kijken naar het winkelnetwerk.
Digitalisering
Het bericht over de sluiting van 500 filialen komt van het doorgaans goed geïnformeerde Manager Magazin. In Duitsland zouden 50 van de 430 winkels de deuren sluiten, vooral in kleinere steden. De grootste saneringen zouden evenwel plaatsvinden in Spanje en Italië, waar Douglas, als gevolg van acquisities, een netwerk exploiteert met een groot aantal zeer kleine winkels.
Voorlopig wil het bedrijf de cijfers evenwel niet bevestigen. “Reeds in de zomer hebben we aangekondigd dat we, als onderdeel van onze onze bedrijfsstrategie en tegen de achtergrond van een gewijzigd marktklimaat ten gevolge van de coronapandemie, ons winkelnetwerk aan een analyse zouden onderwerpen. Daarbij zou ook de voor ons belangrijke kerstactiviteit worden meegenomen. Definitieve beslissingen hierover zijn nog niet genomen”, verklaarde de keten aan RTL.
Douglas maakt al langer werk van een doorgedreven digitalisering. Met succes, want vorig jaar werd reeds een derde van de omzet, goed voor ongeveer 1 miljard euro, via e-commerce geraliseerd. Door de sterk groeiende online verkoop bleef de omzetdaling in de kerstperiode volgens insiders relatief beperkt, zeker in vergelijking met branchegenoten.
Kritiek
In Duitsland zijn de niet-essentiële winkels sinds medio december gesloten. Douglas kwam onder vuur te liggen omdat het aanvankelijk toch filialen open wilde houden, waarbij de keten aanvoerde dat ze voornamelijk drogisterijartikelen verkocht. Het leverde CEO Tina Müller een storm van kritiek op, waarna ze haar beslissing terugdraaide. Sindsdien zijn alle Duitse Douglas-filialen gesloten.