Cosmeticaketen Douglas verkocht vorig kwartaal nog meer dan verwacht. CEO Sander van der Laan wil zich nu volledig focussen op het premiumsegment en gaat de digitale kanalen een nieuw gezicht geven.
Zelfvertrouwen gesterkt
Het afgelopen derde kwartaal was een meevaller voor Douglas: de Duitse parfum- en cosmeticaretailer zag de omzet met 7,3% stijgen naar 977,1 miljoen euro, in lijn met de voorlopige cijfers die het bedrijf in juli publiceerde. De winkelomzetten en online stegen ongeveer evenveel. Het bedrijf verhoogde ook de vooruitzichten voor het komende jaar en verwacht nu 8,5% meer netto-omzet.
Op de middellange termijn rekent de retailer op een aangepaste EBITDA-marge van 18,5%. Het nettoverlies verdubbelde in het afgelopen kwartaal nochtans tot meer dan 71,6 miljoen euro, omdat Douglas zijn schuldenberg verminderde na de beursgang in april. Die beursgang is overigens nog geen succes, aangezien beleggers het vertrouwen wat kwijt zijn in retail en zeker de luxesector.
Make-over gaat verder
Van der Laan is daarentegen meer dan ooit overtuigd van zijn strategie: “Onze aanhoudend sterke prestaties en constante groei – zelfs boven onze verwachtingen – tonen de veerkracht van ons bedrijfsmodel. Ons volledig richten op premium beauty is voor ons de juiste koers en deze strategie vindt veel weerklank bij onze klanten”, aldus de topman. De groep verkocht onlangs ook online-apotheek Disapo.
In de eerste negen maanden van het boekjaar steeg de omzet van de groep met 8,7% tot ongeveer 3,5 miljard euro. De EBITDA bedroeg 657,1 miljoen euro, goed voor een stijging van 11,5% en een marge van 18,8%. Tegen eind 2026 wil Douglas nog meer dan 200 winkels openen en meer dan 400 winkels vernieuwen. In september krijgen ook alle websites van het bedrijf, inclusief de webshop en apps, een nieuwe look.